Fruit met langzame koolhydraten verbetert mogelijk gezondheid van mensen met diabetes type 2

De bloedsuikerspiegel, de bloeddruk, en het geschatte risico op een hartinfarct dalen wanneer mensen met diabetes type 2 fruit eten met vooral 'langzame koolhydraten'. Dat zeggen Canadese onderzoekers. Langzame koolhydraten zijn suikermoleculen die na vertering langzaam in het bloed terechtkomen.

Wat is het probleem en wat is er tot nu toe over bekend?

Iedereen weet dat je van te veel suiker eten dik kunt worden. En dat verhoogt weer de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Maar er bestaan ook suikers die eerst door de darmen worden verteerd. Die komen vervolgens beetje bij beetje als glucose in het bloed terecht. Dat noemen we 'langzame koolhydraten'. Dat soort suikers zijn mogelijk minder ongezond dan 'snelle koolhydraten'. Langzame koolhydraten zitten bijvoorbeeld veel in sommige soorten fruit. De onderzoekers wilden nu weten of de hoeveelheid langzame koolhydraten in verschillende soorten fruit invloed heeft op de gezondheid van mensen met diabetes type 2.

Hoe en waarmee is het onderzoek gedaan?

Aan het onderzoek deden 152 mensen met diabetes type 2 mee. De helft at zes maanden lang onder andere tropische vruchten met veel snelle koolhydraten, zoals bananen, mango's, druiven en meloen. De andere helft at veel langzame koolhydraten uit onder andere appels, peren, citrusvruchten, aardbeien en pruimen. De onderzoekers keken in deze studie alleen naar de invloed van onbewerkt fruit, en dus niet naar vruchtensap, fruit uit blik, of jam. Aan het begin en aan het eind van het onderzoek bepaalden de onderzoekers bij de deelnemers onder andere de bloedsuikerspiegel, bloeddruk en de hoeveelheid cholesterol in het bloed.

Wat zijn de resultaten?

Deelnemers die vooral fruit met langzame koolhydraten aten, hadden een 'gemiddelde' bloedsuikerspiegel (HbA1c) van gemiddeld 5 à 6 mmol/mol (6%) lager dan deelnemers die vooral fruit met snelle koolhydraten aten. Ook de bloeddruk en het geschatte risico op een hartinfarct daalden bij deze deelnemers. Deze effecten bleken onafhankelijk te zijn van de totale hoeveelheid fruit die iemand op een dag eet.

Vooral citrusvruchten, aardbeien en bessen leken verband te hebben met een daling van het HbA1c. Appels bleken goed te zijn voor de hoeveelheid vetstoffen in het bloed, wat het risico op een hartinfarct waarschijnlijk verkleint. Voor aardbeien, frambozen, bramen en bessen was dat minder duidelijk: deze vruchten zijn goed voor de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk, maar leken in dit onderzoek te leiden tot een toename van bepaalde vetstoffen in het bloed. De onderzoekers vonden geen bewijs dat peren, pruimen, perziken en nectarines de bloedsuikerspiegel en het risico op een hartinfarct beïnvloeden.

Wat zijn de conclusies en wat voegt dit onderzoek toe?

De bloedsuikerspiegel, de bloeddruk, en het geschatte risico op een hartinfarct dalen wanneer mensen met diabetes type 2 fruit eten met vooral langzame koolhydraten. Volgens de onderzoekers komt het neer op elke dag twee extra stuks fruit met langzame koolhydraten. Mogelijk verbetert daardoor de gezondheid.

Al eerder is uit onderzoek gebleken dat voeding met veel langzame koolhydraten de kans op een hartinfarct en diabetes type 2 verkleint. Voor het eerst is nu in het bijzonder gekeken naar het effect hierop van langzame koolhydraten in fruit. De onderzoekers zeggen er wel bij dat de resultaten van dit onderzoek in toekomstige studies bevestigd moeten worden. Dan moet ook blijken bij welke hoeveelheid fruit de bloedsuikerspiegel zo gezond mogelijk is. Op dit moment is dus nog niet definitief bewezen dat fruit met langzame koolhydraten daadwerkelijk de gezondheid verbetert van mensen met diabetes type 2.

Bron

D.J.A. Jenkins en collega's, The relation of low glycaemic index fruit consumption to glycaemic control and risk factors for coronary heart disease in type 2 diabetes

Diabetologia (2011) 54:
271-279
DOI:
10.1007/s00125-010-1927-1