Koffie en thee verkleinen kans op diabetes type 2
Het drinken van drie of meer koppen koffie of thee per dag
verkleint de kans om diabetes type 2 te krijgen met ongeveer 40%.
Dat concluderen onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum
Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
in Bilthoven na langdurig grootschalig onderzoek.
Wat is het probleem en wat is er tot nu toe over bekend?
We weten dat diabetes type 2 vaak voorkomen kan worden door een
gezonde leefstijl. Van koffie is bekend dat het de kans op het
krijgen van diabetes type 2 verkleint. Of dat voor thee ook geldt
is nog onduidelijk. De onderzoekers hebben in dit onderzoek
geprobeerd om hier meer zicht op te krijgen.
Hoe en waarmee is het onderzoek gedaan?
Aan het onderzoek deden ruim 38 duizend gezonde vrijwilligers
mee. Aan het begin van het onderzoek werd hen met een vragenlijst
gevraagd hoeveel koffie en/of thee zij gemiddeld drinken.
Afhankelijk daarvan deelden de onderzoekers ze in verschillende
groepen in. Ook werden hun bloeddruk en belangrijke bloedwaardes
gemeten. Vervolgens werden alle deelnemers gemiddeld tien jaar in
de gaten gehouden. Steeds hielden de onderzoekers bij hoeveel
mensen in elke groep diabetes type 2 kregen. Aan het eind van het
onderzoek werden de verschillende groepen met elkaar
vergeleken.
Wat zijn de resultaten?
Tijdens het onderzoek kregen 918 deelnemers diabetes type 2. Na
berekening bleek dat het drinken van drie of meer koppen koffie of
thee per dag de kans om diabetes type 2 te krijgen met ongeveer 40%
verkleint. Veel meer dan drie koppen koffie of thee per dag drinken
maakt de kans op het krijgen van diabetes type 2 niet nog kleiner.
Bij de berekening werd rekening gehouden met belangrijke aspecten
die de kans op diabetes type 2 beïnvloeden, zoals leeftijd,
lichaamsgewicht, lichaamsbeweging, bloeddruk en roken.
Het beschermende effect van koffie en thee bleek niet toe te
kunnen worden geschreven aan effecten van cafeïne, zouten of de
bloeddruk. Overigens bleken theedrinkers gemiddeld gezonder te
leven dan koffiedrinkers, maar met die verschillen is in de
berekeningen rekening gehouden.
Wat zijn de conclusies en wat voegt dit onderzoek toe?
Het drinken van drie of meer koppen koffie of thee per dag
verkleint de kans om diabetes type 2 te krijgen met ongeveer 40%.
Wat koffie betreft komt deze conclusie overeen met eerder gedaan
onderzoek. De beschermende werking van thee was voorheen
onduidelijk. Sommige studies vonden wel een beschermend effect,
andere studies niet. Waarschijnlijk hebben zowel zwarte als groene
thee een beschermend effect.
Het blijft onbekend waarom koffie en thee de kans op het krijgen
van diabetes type 2 verkleinen. Misschien speelt de grote
hoeveelheid antioxidanten in koffie en thee een rol. Die voorkomen
wellicht een verminderde aanmaak van insuline, zodat geen diabetes
type 2 ontstaat.
- Bron
S. van Dieren en collega's, Coffee and tea consumption and risk of type 2 diabetes
- Diabetologia (2009)
52:
- 2561-2569
- DOI:
- 10.1007/s00125-009-1516-3